In deze editie ga ik in gesprek met Erik Does, CEO van Biotope Group (de holding van Udea). Een gesprek over hoe je biologische (en dynamische) producten in de markt zet door gewoon netjes zaken doen met iedereen. Erik vindt je dat je als retailer je verantwoording moet nemen in een tijd waar eerlijkheid steeds belangrijker wordt. We kiezen ervoor om gekozen te worden en we duiken niet meer weg. Dus gewoon normaal samen ondernemen is wat Erik voorstaat met zowel de landbouwer, met zijn franchisers als met zijn klanten. Gewoon samen goed voor de aarde zorgen omdat die van ons allemaal is.
Je ziet dat de landbouwer steeds grotere risico’s neemt door de grilligheid van het weer. En dat maakt hem extra afhankelijk van de grillen van de retailer. Uiteindelijk geeft die boer zijn portemonnee aan ons, de retailer. En dat is best extreem heftig als je erbij stilstaat. In de kern gaat het dus om wat het voedsel doet voor ons, voor onze leefomgeving en daarmee voor de maatschappij als geheel. En dit verhaal communiceert hij zonder poespas met zijn 200.000 trouwe Ekovrienden, gewoon zoals het is. En dit slaat aan, nu inmiddels familie investeringsfondsen bij de reis van de Familie Does aansluiten.
De reis van familie Does begint in 1980 in Landsmeer (Noord Holland). Zijn vader (Gerard Does) ontdekte het potentieel van het aanbieden en handelen in biologische producten, toen nog de natuurwinkel geheten. Door bescheidenheid en nuchterheid heeft Erik’s vader de eerste stappen gezet (vanuit de natuurwinkels). Erik heeft dat verder doorgezet toen hij aan het roer kwam te staan naar wat het nu is. Juist door nuchterheid te combineren met gezonde commercie laat Erik de Biotope Group roep organisch groeien. Doe gewoon normaal en behandel iedereen met respect, dan besef je pas dat biologische (en biodynamisch) het nieuwe normaal is, zonder alle poespas.
Na een recente overname in België opereert Erik vanuit de Biotope Group (de Holding). Daar vallen nu een eigen groentesnijderij onder. En in Nederland Udea (Groothandel), Ekoplaza en Ekoplaza Foodmarqt (eigen en franchise winkels), Marqt keuken. In Belgie Biofresh (groothandel) en Färm (eigen en franchise winkels). Samen hebben ze meer dan 1000 eigen producten onder eigen merken in eigen beheer. Voorbeelden zijn onder andere: Ice Cream Factory, Your Organic Nature, Happy Chocolate, Wisselwaar, Laitois, Luna e Terra, Marqt, Botanique, Biocafé, Noomi, Nice & Nuts, Mjam, Biovecci.
Fijn dat je dit gesprek op Nieuw Voer komt lezen en luisteren. 
De podcast kent geen betaalmuur, ik krijg geen kickbacks van Spotify, Youtube en anderen.
De podcast draait op luisteraars die bereid zijn deze podcast financieel met een klein bedrag te ondersteunen. 
Als voorbeeld, een luisteraar doneerde €19,95 omdat dit de prijs was geweest van een goed boek over dat onderwerp.
Een maandelijks abonnement | vanaf €3 per maand
Een eenmalige donatie | met het bedrag wat het je waard is
Dat kan met de onderstaande opties, waar jij je goed bij voelt
– Nieuw Voer website (geen registratie en -factuur)
 – Petjeaf pagina (met registratie + factuur) 
Hartelijk dank alvast voor je steun en veel lees / luister plezier.
Samen zorgen voor de aarde
De slogan “samen zorgen voor de aarde” helpt de Biotope Group om samen met hun leveranciers naar meerwaarde te zoeken in de gehele keten. Voor de Biotope Group zijn meerjarige samenwerkingen met boeren gewoon, wat niet de norm is in de retail.
Die boer is eigenlijk enorm afhankelijk. En tegenwoordig in een nog grotere mate mede afhankelijk van het weer. Dus eigenlijk geeft die boer aan ons de portemonnee. Ik vond dat extreem heftig.
De innige samenwerking zit in het DNA van de Biotope Group (en Udea). De samenwerkingen zijn dan ook op basis van vertrouwen en het nemen van verantwoordelijkheid zodat iedereen zijn voordeel eruit kan halen. Voor iedereen een toekomstbestendiger verdienmodel. Daarom is het voor Erik logisch om naar alle mogelijke waarde-stromen te kijken en deze te verwaarden. Juist door een one stop shop te zijn help je elkaar in goede en slechte tijden. Bijvoorbeeld met melkveehouders verwaarden zij ook het vlees van de melkkoeien en kalven. Dat geldt ook voor de rotatiegewassen, vaak de stikstof binders, de peulvruchten, ook die worden afgenomen en afgezet. Zo heeft de landbouwer jaarrond afzet en is er ruimte dat iedereen zijn verantwoording neemt voor de bodem en de leefomgeving.
En dat gedachtegoed vertaalt Erik ook naar hun klanten. Met meer dan 200.000 ekovrienden (vaste klanten van de winkels) communiceert Biotope Group direct met zijn klanten over de invloed van de keuzes die ze maken. En dat helpt om ook het assortiment beter af te stemmen op de wensen en werkelijk impact.
We gaan niet meer duiken. We gaan met Biotope Group alleen maar transparanter worden om te laten zien: dit is wie wij zijn en met wie wij samen werken om jouw als klant het beste voedsel voor te schotelen. Wij hebben geen geheimen.
Transparantie is uitdagend 
Een grote uitdaging in het transparant maken van de keten zijn de verwerkte producten die Biotope Group inkoopt. Van deze producten is minder duidelijk voor de consument over wat erin zit waar vandaan komt. Erik geeft aan dat ze hier eind 2025 de eerste stappen in gaan zetten om dit eindelijk aan te pakken. Het zat Erik al een tijd dwars dat over deze producten minder transparant over kunnen zijn. De aankomende transitie van de barcode naar QR codes helpt om meer informatie met de consument en de keten te delen, zoals de nutriëntendichtheid, of het product uit de intensieve biologische landbouw komt en samen met andere belangrijke informatie.
Assortiment uitdagingen
Het kiezen van het assortiment is en blijkt een grote uitdaging als retailer. Erik geeft aan dat ze hier steeds strikter in worden en steeds duidelijker keuzes maken. Transparant zijn over het assortiment wordt steeds makkelijker doordat de informatie voorziening steeds beter wordt. En dit helpt de Biotope Group om meer tot de kern te komen waar het nu echt op gaat. In de woorden van Erik: “Het gaat steeds meer over wat het voedsel doet voor mijzelf, als klant, en voor de leefomgeving, als maatschappij”.
We kiezen ervoor om gekozen te worden
Simplificeren
Het niet ingewikkelder maken dan het is, is ook de reden dat de Biotope Group grote slagen aan het maken is met de verdere stroomlijning van alle processen om de toekomstbestendigheid te vergroten. Juist door te simplificeren over alle onderdelen worden de kosten beter beheersbaarder en wordt het makkelijker de missie eenduidiger te communiceren. En dan kan je steeds beter alle data gebruiken om bijvoorbeeld meer marktonderzoek te doen en te zien waar nieuwe winkels kunnen komen. Juist door langzaam en met focus te groeien is de kracht van Biotope Group .
Take outs
05:09 – De reis van Udea 
08:38 – De rol van detailhandel 
12:13 – Relaties opbouwen met boeren, franchisers en onze klanten
16:56 – Het belang van transparantie en consumentenverbinding: 
21:26 – Navigeren door uitdagingen in biologische en biodynamische markten 
26:55 – De toekomst van duurzame detailhandel en consumentenkeuzes 
32:18 – De rol van technologie in duurzame praktijken 
37:56 – Nutriëntendichtheid en de impact op gezondheid 
43:19 – Het belang van ethische praktijken in de landbouw 
48:57 – De toekomst van Udea 
54:31 – De invloed van consumentengedrag op duurzaamheid 
59:00 – Innovaties in de keten
1:08:00 – De Rol van overheidsbeleid in duurzame Landbouw 
1:12:30 – Toekomstige trends in duurzame detailhandel 
1:17:00 – De iImpact van consumentengedrag op de markt 
1:21:30 – Samenwerken is gewoon normaal doen
1:26:00 – Slotgedachten en Dankwoord
Nu je tot hier gekomen wat vindt je van het gesprek?
Heeft het je nieuwe inzichten gebracht?
En ben je bereid de podcast financieel te ondersteunen? 
Is het je waard mij maandelijkse te steunen?
Of is een eenmalige donatie meer je ding?
– nieuw voer website (zonder registratie en -factuur)
 – Petjeaf pagina (met registratie +factuur)
Dank je voor je steun!
———————–———————–———————–———————–———————–
Nieuw voer is een podcast van Alexander Prinsen waarin hij opzoek gaat naar de transitie in de landbouw. In het dagelijks leven adviseert hij ondernemers anders te kijken naar de realiteit en innovatie met als doel volhoudbare verdienmodellen te realiseren die toekomstbestendig zijn. Meer weten kijk op www.scopematters.com.

Leave a Comment