Nieuw Voer vroeg zeewierboer Joost Wouters naar de potentie van zeewier, hoe je als startup impact maakt op de voedseltransitie en zijn unieke kweekmethode
Zeewier bindt koolstof, is een gewas bomvol nutriënten én een waardevolle grondstof voor allerlei toepassingen. Joost Wouters en zijn zakenpartners van zeewierboerderij The Seaweed Company weten er wel raad mee. Met onder meer zeewierplatform de Noordzeeboerderij, verwerkingsbedrijven van zeewier en lokale vissers slaan ze de handen ineen. Zo maken ze met elkaar, elk op hun eigen manier, impact op de cultivatie van zeewier, de voedseltransitie en het CO2-probleem.
Joost doet als zeewierboer alles van zeewierteelt tot het in de markt zetten van zijn product. Hij is een aanjager, innoveert er op los en schuwt avontuur niet. Van het verkopen van luiers en cola kwam hij 18 jaar geleden terecht in Barcelona en later Amerika. Weer terug in Nederland vond hij zijn passie voor zeewier en begon samen met twee zakenpartners zeewierboerderij The Seaweed Company voor de kust van Ierland. Een land waar voldoende zeewier is, maar waar het niet gecultiveerd en vaak ondergewaardeerd wordt. Door het gunstige klimaat voor de zeewierteelt was Ierland een voor de hand liggende keuze voor de start van hun zeewierboerderij. Maar hoe doe je dat precies?
Van experiment naar gestandaardiseerde teelt
Joost en zijn partners maakten samen met een ingenieursbureau een plan voor hun zeewierboerderij. Als kweekmethode bedachten ze een vorm van vertical farming in zee. Een geheel nieuwe teeltwijze waarbij zeewier wordt gekweekt met behulp van een gestapelde nettenstructuur. Dé manier om het oppervlak van de boerderij zo optimaal mogelijk te benutten. Ondanks de uitgedachte kweekmethode, blijkt het in de praktijk een flinke zoektocht om de plannen uit te voeren. Want welke soort netten is de beste? Hoe zaai je die netten precies in? En hoe pak je het oogsten aan? Via trial and error verbeteren de mannen stap voor stap het teeltproces om tot een voorspelbare oogst te komen.
Slim samenwerken voor groter marktaandeel
Mindshift van probleem naar kans