———————–———————–———————–———————–———————–
Fijn dat je dit gesprek op Nieuw Voer komt luisteren. De podcast kent geen betaalmuur, krijgt geen kickbacks van Spotify ed.
Om te blijven bestaan heb ik wel jouw steun nodig. Word een betalende luisteraar..
Dat kost je €6 per maand of doneer eenmalig wat het je waard is.
Wordt lid of doneer met de links hieronder!
– nieuw voer website (zonder registratie en zonder factuur)
– Petjeaf pagina (met registratie en factuur)
Hartelijk dank alvast voor je steun en veel lees en luister plezier.
———————–———————–———————–———————–———————–
Met impactpreneur Jan Groen spreken we over hoe hij zijn rol als ondernemer, investeerder en toekomstdenker pakt om de landbouw wereldwijd het beter te laten doen. Hij zag al heel vroeg dat er een kans ligt om het aanbod en de vraag van landbouwproducten veel meer te optimaliseren met directere lijnen tussen eindklant en boer. Een sleutelrol volgens Jan is dat het belangrijk is dat je als boer je productie / teelt afstemt op de markt (met andere woorden zorg dat je een betalende klant hebt voordat je gaat beginnen) dan minimaliseer je het risico. En dat is natuurlijk goed voor de boer, goed voor zijn klant en eerlijk voor hem. Hij heeft gezien vanaf toen hij op de veilig werkt toen biologisch iets erbij was, het inmiddels een miljarden markt is geworden. Inmiddels bewijst Green Organics sinds 2000 jaarrond dat je als tussenhandelaren met eerlijke marges hun aangesloten boeren zonder problemen een eerlijke prijs kunnen geven.
———————–———————–———————–———————–———————–
———————–———————–———————–———————–———————–
En wist jij dat Flevoland het grootste areaal biologische landbouw heeft waar veel vandaan komt en Dronten een hub is voor veel biologische ondernemers.
Jan adviseert iedere boer zichzelf de volgende vraag te beantwoorden: Voor wie ben je aan het produceren / telen? Want alleen zo heb je direct contact met de eindklant en daarmee de consument. Dat stelt je instaat met de markt mee te bewegen. En zorg dat je een goede keten opbouwt en wees niet naïef dat alles vanzelf gaat.
Door juist op verticale keten integratie (cascaderen en valoriseren) te werken zorgt Jan dat zijn producten altijd afzet hebben afhankelijk waar de mogelijkheden zitten, als sap, als snijgroente, als conserven en andere toepassingen.
Jan ziet dat een toekomstbestendige landbouw alleen via de biologische landbouw gecertificeerd binnen de EU als de enige weg vooruit is. Het grootte voordeel van de biologische sector is dat alles is vastgelegd en er geen ruimte is om vals te spelen. Het is een keten die helder, transparant en eerlijk is voor alle betrokken partijen. En verwonderlijk de keten heeft een veel lagere impact op water en bodem vanuit stikstof en fosfaat. Met andere woorden het mes snijdt aan alle kanten voor iedereen.
Inmiddels investeert Jan in foodbedrijven om hun groei te begeleiden en te helpen de kansen die biologisch biedt te pakken. Zo onder andere Flevosap (familie Vermeulen) laat hij zien dat het mogelijk is om een biologische lijn (Sap Gilde) te laten groeien naast de gangbare lijn, en met boeren lange termijn overeenkomsten te sluiten om het biologische aanbod voorspelbaar te maken (en daarmee de korte keten integratie te realiseren). Met BOON Foodconcepts waren ze genoodzaakt de vleesvervanger schap te verlaten door de prijzenoorlog en het merk te herpositioneren naar de conservenschap om daar de impact te realiseren als nieuw boon in pak toepassing.
Voor de boeren die overwegen om ook naar biologische om te schakelen, is Jan de online Bioacademy gestart, zodat iedereen in eigen tijd zich kan voorbereiden om de sprong te nemen.
Voor Jan wordt het dan ook hoogtijd dat biologisch de norm wordt en dat het tijd is dat we keuzes durven te maken over wat nodig is voor een toekomstbestendige voedselketen. Want het is tijd dat we stoppen met het verkwanselen van onze planeet en ruimteschip door het toestaan van giftige chemische middelen. En met zijn allen zorgen dat de vraagkant ontwikkeld wordt, want er zijn genoeg boeren die klaar staan om te schakelen.
———————–———————–———————–———————–———————–
Nu je tot hier gekomen bent, wat vindt je ervan om maandelijks lid te worden of eenmalig een donatie te doen?
– nieuw voer website (zonder registratie en zonder factuur)
– Petjeaf pagina (met registratie en factuur)
Dank je voor je steun!
———————–———————–———————–———————–———————–
Nieuw voer is een podcast van Alexander Prinsen waarin hij opzoek gaat naar de transitie in de landbouw. In het dagelijks leven adviseert hij ondernemers anders te kijken naar de realiteit en innovatie met als doel betere verdienmodellen te realiseren die toekomstbestendig zijn. Meer weten kijk op www.scopematters.com