Met Liedewij Loorbach verkennen we de groeiende markt van de biologische sierteelt. Samen met haar compagnon Suzanne van Straaten, werken ze vanuit Sprinklr aan het opschalen van de beschikbaarheid van Nederlandse biologische sierteelt producten. Juist door zelf een webshop te beginnen, zijn ze instaat gebleken om de vraag naar biologische planten te verbinden met het aanbod van de telers. En daarmee een nieuw en groeiend verkoopkanaal te zijn voor de aangesloten telers.
De aanleiding van Sprinklr was de behoefte om aan biologische gifvrije planten te komen, die goed zijn voor je bodem, insectenleven en voor ons als mens. Op het moment dat je bewust wordt hoezeer ons leven door de chemie beïnvloed wordt en beseft hoezeer deze chemie doorwerkt in onze leefomgeving, dan zie je pas hoe onhandig de keuze voor chemie is geweest. En het blijkt dat deze sierteelt markt veel groter is dan wat velen gedacht hadden.
100% biologische tuinplanten, bloembollen en zaden, behalve kamerplanten. Voor deze laatste categorie is nog heel weinig biologisch te krijgen en deze omzet is nog steeds nodig om de winter periode door te komen als onderneming. Er is voor een biologische certificering gekozen om de consument het vertrouwen te geven dat het ook klopt. Het is een duidelijk keurmerk, met duidelijke regels en daarmee kan de consument de tussenhandel vertrouwen dat het klopt.
Durven tegen de stroom in te gaan
Heel lang heeft Sprinklr tegen de stroom in gezwommen, door een tegengeluid te laten horen op hoe het ook anders kan en door het benoemen van de olifanten in de kamer. Sprinklr heeft laten zien dat de burger wel bereid is om niet perfecte bloemen te kopen, dat het op schaal telen van biologische tuinplanten en bloembollen wel zeker mogelijk is en dat de burger wel degelijk bereid is om voor chemie vrije planten te betalen.
En gelukkig bleken er kwekers en telers te zijn die ook geloofden dat het anders kon/kan en zelfstandig met de omschakeling naar biologische zijn gestart. En juist door het werk van Sprinklr zien telers dat de vraag uit de markt aan het toenemen is.
Fijn dat je dit gesprek op Nieuw Voer komt lezen en luisteren.
De podcast kent geen betaalmuur,
krijgt geen kickbacks van Spotify, Youtube ea.
Jij als luisteraar bepaal jij namelijk wat dit gesprek je waard is
Maandelijks kan je mij al vanaf €3 per maand ondersteunen
Eenmalige donaties, met het bedrag wat het je waard is, als dat je ding is
Als voorbeeld, zo doneerde een luisteraar €19,95 omdat dit de prijs was geweest van een goed boek over dat onderwerp
Met deze links steun je mij financieel – Nieuw Voer website (geen registratie en -factuur)
– Petjeaf pagina (met registratie + factuur)
Hartelijk dank alvast voor je steun en veel lees / luister plezier.
Vinden van je niche
Van oorsprong begon Sprinklr met het aanbieden van pakketten voor de consument in de stad (stadsmens) om te helpen in het vergroenen van de stad, balkon, tuintje en dergelijke. Snel bleek dat dit veel te bewerkelijk was, gelet op de vele soorten behoeftes van de consument die de pakketten niet konden voorzien. Dus belangrijk was dat de consument kon kiezen, een groter assortiment was nodig. En ze besloten ook duidelijker te kiezen voor biologische tuinplanten, bloembollen en zaden. Deze duidelijke afbakening bleek een schot in de roos.
Het te vertellen verhaal werd eenvoudiger, deze niche van consument snapte het, en juist door in de behoefte te voorzien, scheelte dat enorm in de energie om het verhaal te vertellen.
Soort investeerders belangrijk
De duidelijkere biologische koers van Sprinklr had ook invloed om hun investeerders, daar een van de vroegere investeerders, die uit de conventionele sierteelt kwamen, zich daar niet meer in konden vinden. En gelukkig net voor het uitbreken van Covid had Sprinklr nieuwe investeerders gevonden. Het hebben van geduldig kapitaal, bleek uiteindelijk de oplossing om de missie van Sprinklr te realiseren.
Succes van het pionierswerk
Het was juist de corona lockdown wat het moment was dat de Nederlandse burger massaal aan het tuinieren is gegaan. Voor de sierteelt een geweldig jaar, aangezien het niet aan te slepen was en online webshops goede zaken deden. En voor Sprinklr viel toen alles op zijn plek,
* De juiste mix aan investeerders
* Goede banden met de leveranciers
* Goede webshop
* Het pakhuis logistiek (fullfillment) stond
* Goede logistiek met kwekerijen
Dit maakte het opschalen mogelijk en eindelijk de potentie van Sprinklr te laten zien.
Lees en luister ook het verhaal van John Huiberts, een van de leveranciers van Sprinklr.
Uitdagingen van de niet biologische productgroepen
Voor tuinplanten die buiten geteeld worden is de invloed van chemie direct op de omgeving (ecosysteem) te herleiden, alsook tijdens de gebruiksfase bij de consument. De gebruik van bestrijdingsmiddelen heeft dan ook direct invloed op het ecosysteem, de microbiologie, insecten en dierlijke populatie. Blad valt op de bodem en heeft invloed op het bodem leven.
Voor kamerplanten blijkt het verhaal veel genuanceerder te liggen. Ten eerste is er nog onvoldoende aanbod van biologische kamerplanten. Doordat deze kamerplanten in kassen geteeld worden, zijn er strenge regels voor de teelt en water ge/verbruik. Een aangezien deze kamerplanten binnenshuis staan is er een beperkte uitwisseling met de leefomgeving, wat niet wegneemt dat er een noodzaak is voor het hebben van biologische chemievrije varianten.
Helaas is vooralsnog het ondoenlijk om per plant te identificeren wat er gebruikt is. Footprinting kan mogelijk helpen om te achterhalen wat de beste kamerplanten zijn, ook als je het gebruik van kunstmest zou willen meenemen in het verhaal.
Fast fashion in sierteelt
Wat veel van ons niet beseffen is dat kamerplanten ook een fast fashion verschijnsel kennen, plantje als wegwerpproduct. In de december maanden hebben we de kerstster en de bloembollen die binnen 4 weken weer weggegooid worden. En vetplantjes die een tijdje in de mode zijn, in verf worden gedipt omdat dat mooi is en dan na korte tijd weer weggegooid worden. Of de wegwerp viooltjes. Het is dan toch best vreemd dat alle energie, water en moeite die erin gestoken wordt, zo’n kort leven kent.
Marktontwikkelingen
De groeiende vraag trekt andere partijen aan die instappen en de uitdaging is dat het aanbod ook meegroeit. In toenemende mate wordt het daardoor belangrijk dat de webshop goed is positioneert en dat de klantenservice en fulfillment op orde zijn. Desondanks is de uitdaging dat meer teler en kwekers gaan omschakelen om met de vraag mee te groeien. Sprinklr voorziet momenteel in een behoefte die er niet of nauwelijks is. Het wordt wel spannend hoe het straks gaat zijn als de beschikbaarheid gaat toenemen en het meer in de dagelijkse routine gaat zitten van de consument. Tot nu toe zijn is Sprinklr instaat geweest haar plek te vinden.
Van klein naar een marktspeler
Sprinklr laat zien dat het mogelijk is om als tegendraads startup zonder een achtergrond als ondernemer, voorkennis van de sierteelt sector, logistiek en ecommerce een plek te verwerven in de gevestigde markt met een steile leercurve. En dat het binnenhalen van de juiste kennis met de juiste mensen een vereiste is om succesvol te zijn. En door juist het steward-ownership model als stichting neer te zetten, hebben Suzanne en Liedewij ervoor gezorgd dat het bedrijf los is gekomen van zijn investeerders en veel zelfstandiger de toekomst in kan gaan.
Weetjes:
PAN Nederland (Pesticide Action Network), missie om chemievrij te telen, bewustwording over de huidige status van ons voedsel en sierteelt en om actief lobby te voeren om het beleid mede vorm te geven. Een van de grote punten is het vergaren van kennis en het voeden van de journalistiek.
* Neergang van het insectenleven tot 70% insectenmassa
* Gif over de bollen- en lelievelden
* Bestrijdingsmiddelen in ons oppervlakte water
* De chemie zit in onze regen inmiddels
De aangesloten Telers en Kwekers
• Biologische tuinplanten
Biologische Kwekerij Verhoeven, Biezenmortel – is veenvrij (eigen mix van potgrond)
Biologische Kwekerij Lageschaar Vaste Planten, Aalten
Biologische Kwekerij Aaldering-De Stek, Zelhem
Biologische Kwekerij De Tuinakker, Amsterdam
• Biologische bloembollen & knollen
John en Johanna Huiberts, Sint Maartensbrug
Tulipsgreen, Ens
Ecobulbs ‘t Keerpunt, Benningbroek
Gerrit Preijde, Breezand
• Biologische rozen
Kwekerij De Kleine Plak
• Biologische fruitplanten, -struiken en -bomen
Kwekerij Hoogeveen Plants, Hazerswoude-dorp
Biologische fruitboomkwekerij Boomkroon
• Biologische zaden
De Bolster.
Coöperatie De Zaderij
• Biologische kamerplanten
Fleischle Gartenbau (Duitsland).
biologische vetplanten – kwekerij Klein Mexico, De Kwakel.
• Heesters en bomen
Boomkwekerij M. van den Oever & Zonen B.V.
Boomkwekerij de Batterijen
• Duurzame kamerplanten
VDE Plants en Smit Kwekerijen
Nu je tot hier gekomen wat vindt je van het gesprek?
Heeft het je nieuwe inzichten gebracht?
En ben je bereid de podcast financieel te ondersteunen?
Is het je waard mij maandelijkse te steunen?
Of is een eenmalige donatie meer je ding?– nieuw voer website (zonder registratie en -factuur)
– Petjeaf pagina (met registratie +factuur)
Dank je voor je steun!
———————–———————–———————–———————–———————–
Nieuw voer is een podcast van Alexander Prinsen waarin hij opzoek gaat naar de transitie in de landbouw. In het dagelijks leven adviseert hij ondernemers anders te kijken naar de realiteit en innovatie met als doel volhoudbare verdienmodellen te realiseren die toekomstbestendig zijn. Meer weten kijk op www.scopematters.com.