Een diepgaand gesprek met Paul Holmbeck, een Amerikaanse expert die een sleutelrol heeft gespeeld in de ontwikkeling van de biologische landbouw in Denemarken. Het gesprek belicht hoe Denemarken een voorloper werd in biologische landbouw, met een marktaandeel van 30-60% voor basisvoedsel zoals melk, eieren en meel. Paul deelt zijn ervaringen over hoe hij als journalist en grassroots-activist de biologische beweging heeft helpen transformeren door samenwerking met retailers, boeren, politici en andere belanghebbenden. Belangrijke succesfactoren waren het creëren van waarde voor alle betrokkenen, het democratiseren van biologische producten, en het ontwikkelen van sterke partnerschappen met retailers zoals Coop, die hun biologisch marktaandeel wist te verhogen van 7,5% naar 16%.
Introductie en Achtergrond van Paul Holmbeck
Paul Holmbeck, oorspronkelijk uit de VS, vestigde zich in Denemarken waar hij als journalist en grassroots-activist betrokken raakte bij de biologische beweging. Zijn journalistieke achtergrond bleek waardevol voor het onderzoeken van verschillende perspectieven en het effectief communiceren van de biologische boodschap.
Strategische Aanpak van de Biologische Transitie
De Deense aanpak focuste op het creëren van waarde voor alle betrokkenen, van boeren tot retailers. Paul beschrijft hoe ze succesvol waren in het positioneren van biologische landbouw als oplossing voor verschillende uitdagingen, waarbij ze werkten aan relaties binnen de landbouwsector en het creëren van partnerschappen met retailers.
Retailstrategie en Prijsbeleid
Een cruciale strategie was het democratiseren van biologische producten door samenwerking met retailers en het verlagen van marges. Coop speelde een pioniersrol en verschillende retailers werden tegen elkaar uitgespeeld om de biologische sector te stimuleren. Speciale aandacht ging uit naar het behouden van eerlijke prijzen voor boeren.
Beleidsontwikkeling en Systeemverandering
Paul benadrukt het belang van een holistische systeembenadering en het opbouwen van ecosystemen van samenwerking. Hij beschrijft hoe verschillende actoren werden gemotiveerd door aan te sluiten bij hun specifieke behoeften en doelen, waarbij persoonlijk leiderschap en reflectie belangrijke elementen waren in het veranderingsproces.
Overig
Tot slot spreken we over de kansen van de biologische markt ontwikkeling en de marketing die ontbreekt om de biologische landbouw naar een hoger plan te brengen.
[met dank aan AI voor de samenvatting]
Fijn dat je dit gesprek op Nieuw Voer komt lezen en luisteren.
De podcast kent geen betaalmuur,
krijgt geen kickbacks van Spotify, Youtube ea.
Jij als luisteraar bepaal jij namelijk wat deze gesprekken je waard zijn
Een maandelijks abonnement vanaf €3 per maand
Een eenmalige donatie met het bedrag wat het je waard is
Als voorbeeld, zo doneerde een luisteraar €19,95 omdat dit de prijs was geweest van een goed boek over dat onderwerp
Met deze links kan je mij financieel ondersteunen– Nieuw Voer website (geen registratie en -factuur)
– Petjeaf pagina (met registratie + factuur)
Hartelijk dank alvast voor je steun en veel lees / luister plezier.
Met Paul Holmbeck ga ik vandaag ik in gesprek (in het Engels) over de rol die hij gespeeld heeft om in Denemarken biologische de (nieuwe) landbouw standaard te maken. In zijn rol als directeur bij Organic Denmark (1999 – 2000) is hij instrumentaal geweest om de gehele Deense voedselketen (van boer tot retail) achter de noodzakelijke landbouw transitie te krijgen, en dat biologische landbouw een van de oplossingsrichtingen is. Met Paul gaan we dieper in over wat er allemaal voor nodig is geweest om dit voor elkaar te krijgen.
Als outsider bleek zijn achtergrond als journalist een voordeel te zijn, daar hij getrained was om vooral te luistern en veel vragen te stellen. En goed te achterhalen wat is er nu werkelijk aan de hand. Daarnaast bleek het ook handig te zijn omdat hij begrijpt wat nodig is om het verhaal te verkopen aan de media, aangezien hij dat als journalist ook altijd moest doen. Wat is een interessant verhaal, heeft hem in het begin veel geholpen om de aandacht op de biologische landbouw te krijgen en deze aandacht vast te houden.
Systeem Aanpak
De aanpak was om stap voor stap de hefboom (leverage of change) punten te vinden om de biologische landbouw te agenderen in de markt en in beleid als onderdeel van de oplossing voor en grote verscheidenheid van problemen. En te laten zien dat biologische landbouw een partner is en niet de criticaster van het gangbare landbouw systeem. En juist te rederneren vanuit wat biologisch kan beteken voor iedereen betrokken in de voedselketen. En deze systemisch aanpak heeft zijn vruchten afgeworpen. Wel vraagt het om constant lobby werk om alle betrokken partijen mee te krijgen dat biologische landbouw een haalbaar alternatief is. Voor de biologische branch organisaties vraagt dat ook meer commerciële gevoeligheid om met de traditionele ketens samen te werken.
Wat geholpen heeft in de Deense context was dat er een cultuur is voor innovatie. En door biologische landbouw als een vorm van landbouw innovatie te framen, heeft enorm geholpen. En daarnaast realiseerden ze zich in 2000 dat het de retails zijn die met de consument communiceert. Door het bereik van de de retailers te gebruiken om de biologische boodschap naar de consument te vertellen, hebben ze het de retailers gemakkelijk gemaakt deze markt open te breken.
Proactief biologisch category management
En nog belangrijker Paul zijn organisatie is ook retailers gaan adviseren over de winkel indeling en category management van het biologische assortiment om de biologische omzet drastisch te verhogen. En retailers gaan helpen om de biologische voordelen per categorie te benderukken. Want veel van de voordelen van biologische producten zijn namelijk per categorie verschillend.
* Dus voor groenten en fruit gaat het misschien iets meer over de kwestie van residuen van bestrijdingsmiddelen.
* Voor graanproducten kan het gaan over hoeveel van het drinkwater je kunt beschermen, omdat het dit hele gebied is waar je niet sproeit en niet te veel stikstof hebt.
* Voor wat betreft de vleesproducten betreft, gaat het over dierenwelzijn.
Retailers kunnen het per categorie invullen, zorgen dat het op de juiste plek in de winkels staat en voor specifieke categorieën campagnes doen. Er kan zoveel gedaan worden waar we vaak niet bij stel staan.
Velen zeiden dat het niet mogelijk was. En de realiteit was dat het langzaam bleef groeien van 1% marktaandeel, naar 3%, 5%, 10%, en door. Inmiddels is het marktaandeel 30 tot 60% voor veel basis categorieën zoals melk, eieren, bloem, granen, fruit, groenten en zelfs bananen. Dus kan stellen dat inmiddels biologische de norm is en geen niche.
Uitdagingen groei & prijzen
De uitdaging was en is om een evenwicht te creëren tussen vraag en aanbod. En bij voorkeur beide tegelijkertijd stijgend. En wat bleek was dat de wachtlijsten van boeren die mee wilden doen bleven groeien, terwijl de merken de hand op de rem hielden omdat ze niet zeker waren of meer biologisch aanbod de markt zou verzadigen. En dan is het de uitdaging om de markt vraag weer te doen groeien vanuit overheidsbeleid.
Systeem Interventies
En Organic Denmark heeft verschillende malen interventies moeten doen om retailers te laten beseffen dat prijzen van biologisch eerlijk voor iedereen moeten zijn, voor de boer, retailer en de consument.
Verder pleit Paul ervoor om ook een BTW differentiate toe te passen op producten die goed zijn voor de natuur en die dat niet zijn, om een eerlijk speelveld te bieden tussen conventioneel en biologisch. Er zijn namelijk al voorbeelden van biologische producten die dan goedkoper zijn dan gangbaar!
Denemarken heeft een langzaam stijgend gewasbestrijding BTW tarief om boeren aan te moedigen naar meer agro-ecologsiche praktijken om te schakelen.
Een speerpunt in Denemarken was het democratiseren van biologische producten, omdat biologische producten voor iedereen toegankelijk moesten zijn. En dat heeft toen de discounter NETTO opgepakt en deze strategie samen met Organic Denemarken verfijnd. Inmiddels hebben zij de grootste biologische omzet van Denemarken van alle retails. in de woorden van Paul: “En ik denk dat het heel belangrijk is dat we laten zien dat organische producten voor iedereen geschikt zijn. Het is geen elitair project. Het is niet voor rijken. Iedereen verdient biologisch voedsel”
Retails overtuigen dat een lagere marge op biologisch veel slimmer is. De samenwerking met COOP is het bewijs dat door juist dat te communiceren dat de supermarkt de prijzen verlaagt en zelf de marge op zich neemt, heeft COOP veel nieuwe omzet opgeleverd.
Wat betreft de ESG reporting, het vraagt ook van de biologische sector om ook hierin de retailers dat juist de biologische landbouw heel veel positieve invloed heeft op hun ESG score. En een reporting standaard te ontwikkelen zodat zij beter instaat zijn gangbaar en biologische in hun rapportage te integreren.
Creëer waarde voor de gehele keten
Organic Denmark ziet zichzelf als partner die waarde brengt op een manier dat het werk voor iedere onderdeel in de keten beter wordt. “En er is veel wederkerigheid, weet je, organismen brengen voedingsstoffen naar elkaar, helpen ze bestaan en leven en, weet je, brengen je hulpbronnen naar hen toe en ontvangen dan dingen die je nodig heb.”
En tot slot zijn advies, organiseer je als biologische sector om het marktaandeel te vergroten en anderen mee te krijgen in de transitie.
Nu je tot hier gekomen wat vindt je van het gesprek?
Heeft het je nieuwe inzichten gebracht?
En ben je bereid de podcast financieel te ondersteunen?
Is het je waard mij maandelijkse te steunen?
Of is een eenmalige donatie meer je ding?– nieuw voer website (zonder registratie en -factuur)
– Petjeaf pagina (met registratie +factuur)
Dank je voor je steun!
———————–———————–———————–———————–———————–
Nieuw voer is een podcast van Alexander Prinsen waarin hij opzoek gaat naar de transitie in de landbouw. In het dagelijks leven adviseert hij ondernemers anders te kijken naar de realiteit en innovatie met als doel volhoudbare verdienmodellen te realiseren die toekomstbestendig zijn. Meer weten kijk op www.scopematters.com.